Lähipäivänä 9.2.2017 50 -ryhmä tarjosi meille yhteistoiminnalliseen YTO -tehtävän Yrittäjyyttä vai Yritteliäisyyttä, Yrittäjyyskasvatus ja Mindmap -menetelmä.
Osallistujat oli jaettu neljään eri pöytään. Ts. kun astuit luokkaan, istuit jonkin pöytäryhmän äärelle. Tadaa, ryhmä oli muodostunut! Yrittäjyyskasvatukseen ohjattiin (Elina) lyhyen teoriaosuuden aikana. Mitä on yrittäjyys, sisäinen vs. ulkoinen yrittäjyys yms. Sen jälkeen saimme eteemme aiheen, jotka oli jaettu Motivointi, Asenteet, Yrittäjätaidot ja Mahdollisuudet.
Hieroin käsiäni tyytyväisyydestä, sillä pöytäryhmämme sai Mahdollisuudet. Mitä menetelmiä opettaja voi käyttää edistääkseen mahdollisuuksia? Ryhmässämme oli 5 henkeä, joista minä ja yksi miesopiskelija olimme selkeästi aktiivisimmat. Toinen aktiivista opiskelijoista kehitti meille prosessin, jonne lisäsimme keinoja ja menetelmiä mahdollisuuksien löytämiseen ja edistämiseen. Välillä kyselin toisilta, että esim. "Sinähän työskentelet siellä uraohjauksessa, mitä keinoja te käytätte löytäessänne ihmisen vahvuuksia?" tai esim. "Sinähän olet logistiikkapuolella opettamassa. Millä keinoilla te rohkaisette opiskelijoita?"
Viimeisenä jokainen ryhmä esitti tuloksensa. Mindmap oli rakennettu taululle. Eri ryhmillä oli eri väriset paperit ja teipit. Ryhmän keskuudesta piti valita henkilö, joka esitti 15 minuutin sisällä saadut tulokset.
Ja tältä se näyttää! Kuten huomaatte, Yrittäjyyskasvatuksen ympärille on kasvanut "puu" tai "verkosto".
Menetelmänä
Mindmap on erinomainen. Monelle osalilstujalle tämä oli uusi tapa toimia. MindMap on
yrityselämässä brainstorming -tekniikan apuväline, hyvin tehokas
sellainen. Sen avulla voi löytää uusia mahdollisuuksia, toimenpiteitä, vahvuuksia, heikkouksia jne., riippuen aiheesta. Suosittelen!
Kiitos 5o -ryhmä!
Oli
ensinnäkin hienoa huomata, että keinoja mm. asenteiden kehittämiseen ja
yrittäjätaitojen kehittämiseen löytyy monia. Toiseksi oli hienoa nähdä,
miten jokainen opeopiskelija sai jotain uutta tietoa tästä lähipäivän
aiheesta.
Monelle yrittäjyys on ollut ulkoista yrittäjyyttä; eli sitä ainetta, jossa opetetaan, miten perustetaan yritys. Minulle yrittäjyys on ensisijaisesti sisäistä yrittäjyyttä; jo 8 vuotias voi olla sisäinen yrittäjä, jos osaa koulussa esim. rohkeasti vastata opettajan kysymyksiin, kehittää ja kehittyy omaehtoisesti suuntautuen. Kuten uusi koulutusreformikin korostaa opiskelijan omatoimista ohjautumista, siihen myös sisäinen yrittäjyys suuntaa.
Monelle yrittäjyys on ollut ulkoista yrittäjyyttä; eli sitä ainetta, jossa opetetaan, miten perustetaan yritys. Minulle yrittäjyys on ensisijaisesti sisäistä yrittäjyyttä; jo 8 vuotias voi olla sisäinen yrittäjä, jos osaa koulussa esim. rohkeasti vastata opettajan kysymyksiin, kehittää ja kehittyy omaehtoisesti suuntautuen. Kuten uusi koulutusreformikin korostaa opiskelijan omatoimista ohjautumista, siihen myös sisäinen yrittäjyys suuntaa.
Pidin
myös 5o -ryhmän jouhevasti ja asiantuntevasti etenevästä yhteistyöstä.
Oli selkeää, että heiltä löytyy yritteliäisyyttä ja yrittäjyyttä ja
niiden osaamista. Kuten lopussa kommentoin, mielestäni jokainen meistä
opiskelijasta kehitti sisäistä yritteliäisyyttään ja yrittäjyyttään
tämän harjoituksen aikana. Meitä heräteltiin huomaamaan mm. opiskelijan
motivoinnin ja oman roolimallin tärkeys opetuksessa ja ohjauksessa.
Kiitos 5o -ryhmä!
Olen samaa mieltä, että 5o-ryhmän harjoitus oli sekä metodisesti että sisällöllisesti onnistunut.
VastaaPoista