lauantai 4. helmikuuta 2017

Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden järjestelyt Omniassa

Sain ohjaaja Kari Kekkoselta tehtäväksi tutkia Omnian erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden järjestelyitä. Hain taustatietoa Omnian sivuilta ja omaan kokemukseeni ryhmänohjaajana perustuen. Lisäksi haastattelin erityisopetuksen koordinaattori Marja Kuusistoa. 

 

1. Erityisopetuksen tarve kartoitetaan opintojen alussa

Opiskelijalla on mahdollisuus erityistukeen, jos hänellä on ollut hankaluuksia tai haasteita lukemisen, kirjoittamisen, matematiikan, asioiden hahmottamisen tai keskittymisen kanssa. Lisäksi erityistukeen voidaan ohjata kielisyistä.

Opiskelija hakee peruskoulun todistuksella nuorten merkonomikoulutukseen. Peruskoulun todistuksen arvosanat ratkaisevat opiskeluihin sisäänpääsyn. Tämä tarkoittaa, että erityisen tuen tarvetta ei vielä tässä vaiheessa havaita. Harkinnanvaraisessa haussa (diagnoosi ja lomake) on erityisen tuen tarve näkyvissä. 

Erityistukea varteen laaditaan HOJKS eli henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. HOJKSia varten ryhmänohjaaja haastattelee jokaisen luokan oppilaan yksitellen kahden ensimmäisen opiskeluviikon aikana. Haastattelussa käydään läpi mm. edelliset opinnot, onko ollut eryitysryhmässä, onko ollut haasteita oppimisessa tms., perhetilanne, harrastukset, motivaatio jne. Opettaja kirjaa tiedot HOJKSiin.

Kirjallisen HOJKS:n avulla huomataan ensimmäiset erityisen tuen tarpeen. Haastattelun jälkeen ryhmänohjaaja kokoaa luokan erityistuen tarpeiset opiskelijoiden tiedot ja ottaa yhteyttä erityisopettajaan. Kahden ensimmäisen viikon aikana opiskelijat tekevät myös suomenkieliopillisen ja  matematiikan testin. Sekä HOJKSista tulevista tiedoista että testeistä erityisopetuksen koordinaattori saa tukea ertyisopetuksen tarpeen toteamiseen. Tämän jälkeen erityisopetuksen koordinaattori ja ryhmänohjaaja sopivat vaihtoehtoisia tapaamisaikoja; tapaamiseen tulevat opiskelija, alaikäisen huoltajat, erityisopetuksen koordinaattori ja ryhmänohjaaja. HOJKSiin kirjataan perustelut tuen tarpeesta, annettavat tukimuodot sekä erityiset opetus- ja opiskelijahuollon palvelut. Suunnitelman toteutumista ja tarvetta arvioidaan tarvittaessa ja suunnitelmaan kirjataan tarvittavat muutokset.

2. Erityisopetuksen järjestäminen

Erityistukea järjestetään tarpeen ja suunnitelman mukaisesti. Ts. lähtökohtaisesti kaikki opiskelijat opiskelevat yhdessä. Mikäli pienryhmä on perustettu ja  siellä on vapaita paikkoja, opiskelija voi siirtyä sinne kesken lukukaudenkin. On kuitenkin huomioitava, että Omniassa ei ole pienryhmiä vaan erityisopiskelijat opiskelevat normaaliryhmän mukana. Tämä johtuu siitä, että Omnialla ei ole järjestämislupaa pienryhmän organisoimiseen.

Jokaisen opettajan on huomioita HOJKSin mukaisesti erityistuen tarve opetuksessaan. Opettajien lisäksi opiskelijan tukena ovat ryhmänohjaajat, erityisopetuksen koordinaattorit, laaja-alaiset erityisopettajat, ammatilliset erityisopettajat sekä opetuksen avustajat. Myös terveydenhoitajat, kuraattorit, opot, psykologit ja myös koulutuspäälliköt toimivat jatkuvasti opiskelijoiden tukena. 

Erityisopetuksella tuetaan ensisijaisesti suoriutumaan tutkinnon perusteiden mukaisista tavoitteista. Jos tavoitteisiin ei kuitenkaan päästä, tavoitteet ja arviointi voidaan mukauttaa HOJKSissa kirjatun suunnitelman mukaisesti. Opetussuunnitelman yhteiseen osaan sisältyy erityisopetussuunnitelma, jossa on tarkemmin määritelty toimintatavat ja vastuut erityisopetuksen järjestämisessä. Opintojen eteneminen on kiinni oppimisesta, ei siitä, miten kauan aikaa oppimiseen käytetään.

Otan esille jo kerran toisessa blogitekstissä esittelemäni JOTSin. Eli Omniassa on jo vuoden ajan kokeiltu myös joustavaa opiskelumallia JOTSia. Tutustu JOTSiin tämän artikkelin avulla: “Olin koulussa kuin piru” – Uusi opetustapa muutti Emmin käytöksen ja ulkonäön.

                                Kuva Mikko Koski, Yle ja Emmi Ahola

Kun on kyse erityisopetuksesta, on selkeää, että opiskelijan opettajia on myös tuettava. Sen vuoksi nostan seuraavaksi esille opettajan tukitoimet.

3. Opettajan tukitoimet

Kun erityistuen tarve on tunnistettu ja kirjattu HOJKSiin, yhdessä keskustellen opiskelijan, erityisopetuksen koordinaattorin, ryhmänohjaajan ja opiskelijan huoltajien katsotaan, missä taidoissa opiskelija tarvitsee tukea. Myös nämä tukitoimet kirjataan HOJKS:iin. Tukitoimet on jaettu koko opiskeluiden ajalle ja niitä tarkastellaan aika ajoin. Opettajan tukitoimet jaetaan opiskelijan

a) oppimisen edistämiseksi ja
b) työssäoppimiseksi ja näytössä.

Opiskelijan oppimisen edistämiseksi olevat opettajan tukitoimet jaetaan seuraavasti:
- opetuksen yleinen tuki (esim. ohjeena "taukoja tilanteen mukaan" tai "ohjeet mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä (selkokielisyys)
- tuki lukemiseen, kirjoittamiseen ja kieltenopiskeluun (esim. "tekstin visualisointi", "tehtävien/tekstien ääneen luku")
- tuki matematiikkaan (esim. "peruslaskutoimitusten kertaus" ja "tehtävien osittaminen")
- tuki osaamisen näyttämiseen - kokeet, oppimistehtävät (esim. "kokeiden/tehtävien osittaminen" ja "opintokokonaisuuden arviointi muulla tavalla eli portfolio")
- muu tuki (opetuksen avustajan tuki)

Opiskelijan työssäoppimisen ja näytön opettajan tukitoimet jaetaan ajallisesti eli etukäteen, aikana ja jälkeen -tapahtumiin. Etukäteen olevia tukitoimia ovat esim. "opiskelijan valmentaminen: kirjalliset ohjeet, keskustelu, harjoittelu" ja "selkeät ohjeet suullisesti ja kirjallisesti". Työssäoppimisen ja näytön aikana olevia opettajan tukitoimia ovat esim. "lisätuki esim. kirjallisten ohjeiden tulkitsemiseen" ja "lisäohjauskäynnit" ja jälkeen tapahtuvia toimia ovat "sanallinen arviointi" ja "yksilöllinen uusintanäytön suunnittelu tarvittaessa".

Nämä valitut tukitoimet ovat HOJKSissa. Myös Helmestä (opiskelijalistaus ja lukujärjestykset) on nähtävissä tietyillä merkeillä, keillä opiskelijoilla on tuen tarve. Edellytys on, että jokainen opiskelijaa opettava opettaja klikkaa näitä merkkejä nähdäkseen, millaista erityistukea opiskelija tarvitsee. Ts. on kiinni opettajasta, avaako hän ensinnäkin Helmen ja huomaako hän merkit. JA klikkaako hän näitä tukitoimia edellyttäviä merkkejä ja toteuttaako ne HOJKS:in mukaisesti. En halua kritisoida opettajia, mutta vaadin heitä tarkistamaan jokaisen opiskelijan tuen tarpeen ennen opetuksen alkamista. Silloin myös opetus sujuu paljon jouhevammin ja mukavammin kaikkien kannalta.

4. Mitä koulutusreformi tuo tullessaan?

Ammattiopistoissa aloitetaan jatkuva haku alkaen v. 2018. Opettajat ja erityistuen koordinaattorit odottavat sen alkamista erittäin hermostuneina. Vielä ei ole löydetty hyvää ja toimivaa ratkaisua, miten jatkuvasti kesken vuoden tulevat oppilaat saadaan mukaan opintoihin ja tiimitymään ryhmään. On esitetty, että poistuttaisiin neljännesvuosittaisesta opintotavasta. Toisaalta on esitetty, että opiskelija voisi suorittaa koko opinnot työssäoppimalla. Tai että vuoden sisällä on kasa kursseja ja työssäoppimisia ja opiskelija valitsisi itse näistä opintonsa ja niiden kulun. Monelle ajatukselle on noussut este opetussuunnitelmasta ja opintoajasta. Nyt on vuosi aikaa suunnitella, miten Omnia vastaa jatkuvaan hakuun.

Kuten erityisopetuksen koordinaattori Marja Kuusisto kommentoi "Tämmöisenään ei olen hyvä, sillä erityisopettajat ovat kaukana opetuksesta eivätkä saa henkilökohtaista kosketusta opiskelijoihin."  Esimerkiksi toisessa oppilaitoksesssa erityisopettajat opettavat YTOja. Jotta erityistä tukea pystytään antamaan oikea-aikaisesti, oikealla tavalla ja oikein kohdennettuna ja toteutettuna, erityisopettajien tulisi olla mukana viikottain opetuksessa. Minä kannatan tätä. Ryhmänohjaajajna toimiessani ja pitkiä aikoja samoja luokkia opettaessani kaipasin sitä, että olisin pystynyt keskittymään vain ja ainoastaan opetuksen ja oppimisen ohjaamiseen. Sen sijaan tunteja sekoittivat päivittäin esimerkiksi agressiivisuuden puuskat, keskittymisen suuret ongelmat, puhelinten käyttö jne. Piti luoda selkeitä sääntöjä ja keskittyä opiskelijoiden osallistuttamiseen opetukseen, jotta pystyin saamaan opetusta eteenpäin ja opiskelijat sisäistivät sen. Opetukseen tarkoitettu aika pienenee jatkuvasti. Sen sijaan ohjaamisen aika lisääntyy samassa suhteessa. Usein kommentoin monellekin opettajalle, että luokassa tarvittaisiin vaikka psykologi ja lehtori yhtäaikaa. Lähes kaikki opettajat yhtyivät näkemykseen.

Marja Kuusisto kommentoi myös työaikoja. Ammatilliseen ja laaja-alaiseen opetukseen tarvitaan paljon enemmän koulutusta ja huomattavasti enemmän henkilöstöä erityisen tuen tunnistajaksi ja toteuttajiksi. Tarve esimerksi merkonomien erityisopetukseen on kaksinkertaistunut alle vuoden sisällä. Nuorisotakuu ja maahanmuuttajat luovat haasteita. Erilaiset käyttäytymishäiriöt, unettomuus, keskittymisen ja tarkkuuden vaikeudet, agressiivisuus ja kieliongelmat ovat lisääntyneet erittäin paljon. Yhtenä yksittäisenä esimerkkinä on noussut puhelimista ja iPadeista heijastuva sininen valo, joka tieteellisesti todistettujen tutkimusten mukaan jarruttaa melatoniinin kehitystä ja aiheuttaa unettomuutta erityisesti nuorilla. Omnian terveydenhoitajat ovat löytäneet ohjelmiston, jonka avulla voi muuttaa sinisen valon harmaaksi. Pieni, mutta ehkäpä tehokas toimenpide! Lisäksi vanhempien vastuuta vanhemmuudesta kaivataan entistä enemmän.

Ongelmat ovat moninaiset ja ratkaisuja etsitään jatkuvasti. On mielenkiintoista nähdä, pystytäänkö Omniassa ratkaisemaan näitä yllä mainittuja ongelmia vuoden sisällä, ennen kuin jatkuva haku alkaa
Lopuksi kysyin Marjalta kolme neuvoa uusille erityistukea ohjaaville ihmisille:

1) Oppilas aina ensin. Olemme täällä häntä varten. -> Opiskelijalähtöisyys

2) Kouluta itseäsi asiantuntijaksi! Opiskelijoiden vaikeuksien tunnistaminen ja niiden ratkaisut ovat hankalia. Pääsisitkö työnohjaukseen?

3) Tue kollegaasi. Työyhteisö ja kollegat ovat tukesi kaikessa. 

Kiitos Marja Kuusisto ja Omnia!

1 kommentti:

  1. Korvaava tehtävä ei tietysti korvaa vierailua Järvenpään nuorisokeskuksessa ja Validia ammattiopistossa, mutta se palvelee sinua siinä, että nyt tunnet Omnia toimintaa erityistä tukea tarvitsevien näkökulmasta.

    VastaaPoista