lauantai 28. tammikuuta 2017

YTO -harjoitus; Ammatillisen opettajan verkkotyökalupaja (Ideapakki Aprikoosi ryhmältä)


Loistavaa, tämä on huippua! Vihdoin, kasa verkkotyökalupajoja eri opetuksen ja oppimisen menetelmiin. :) Me likey!

Ryhmä toteutti verkkotyökalupajan netin välityksellä. Ensin kutsuttiin, liityttiin ja sen jälkeen alkoikin tulla Google+ viestejä lisätyistä työkaluista. Kurssi oli jaettu eri vaiheisiin:
1. Digitaalisten menetelmien ja sovellusten kokoaminen
2. Kokemukset valikoiduista menetelmistä
3. Ideapakin koostaminen
Myös esite oli saatavilla. 

Toisin sanoen ensin tuli kasa menetelmiä, joihin jokainen tutustui itsenäisesti. Tämän jälkeen jokaiselta toivottiin kommenttia menetelmästä; oliko tuttu, hyvät ja huonot kokemukset. 

Monia verkkotyökaluja osasin jo käyttää. Uutena opin Kahootin. Menin www.getkahoot.com. Vierelläni istui "opettajana ja tutorina" kutosluokalla oleva esikoispoikani. Hän opasti käsi kädessä, mitä pitää tehdä eri kohdissa. Ilman hänen apuaan en olisi tästä selvinnyt. Tässä ehkä näkyy nuorten erinomainen omaksumiskyky... Testasimme. Hauskaa! Tätä aion käyttää heti opetuksessa!

Mitä muita verkkotyökaluja Ideapakista löytyi; Google+, Wordle, Popplet, Google/Classroom, Kirjoitusalusta, Facebook, Second Life, Peda.net. Tässä lyhyesti kommentoitu niitä:


- Google Docs ajaa saman asian kuin Google Classroom. Ts. ajantasaisen asiakirjojen muokkauksen yhtä aikaa eri paikoista. :) Google+:ssa puolestaan pystyi tekemään kyselyitä, osastoja, lisätä kuvia jne. 
- Popplet on uusi. Hyvin selkeä ja helppo. Yrityksissä vastaavana käytetään esim. Asana.com'ia. 

- Kirjoitusalusta.fi toimi vähän kuten Google Docs, suomalainen versio siitä. Kirjoitusalustasta löyty sekä kirjoitusalusta että ryhmätyöskentelytila. Varmasti hyvä työväline, jos ei käytä Google Docsia tai Google+:aa. Google on kyllä hienosti yhdistänyt erilaisia työkaluja!

- Peda.net; selkeästi linkitetty tiettyyn kouluun. Ts. koulusta/kunnasta/kaupungista opettaja saa tunnukset ja sitä kautta voi luoda kurssit Peda.netiin. Käytössä esim. lasteni opetuksessa. Itse pidän tätä visuaalisesti aika heikkona tapana tuoda asioita esille. Käytössä myös julkisyhteisöissä; kaupungit ja kunnat. 

- Powtoon; löytyy ilmaisvaihtoehto, mutta myös maksullisia vaihtoehtoja, joissa muokkaustilat ovat paljon laajempia. Soveltuu erityisesti videoiden esitykseen. Mielestäni PowerPoint ajaa samaa asiaa; muokkausmahdollisuudet ovat huimasti lisääntyneet Power Pointissa. Mutta myös oppilaiden osallistuttaminen ja keskustelut onnistuvat paremmin Power Pointin avulla toteutetuissa tunneissa. Ehkä hieman vanhakantaista, mutta silti suosin Power Pointia. 

- Second Life; nyt en ole varma, osuinko oikeille sivuille. Sivuilla luotiin Avatar, jota muokattiin ja shoppailtiin erilaisia ominaisuuksia. En pitäisi tätä opetuksen oppimisen välineenä.

- Eliamedy; täysin tuntematon minulle. e-learning -alusta opettajille, joissa voi jakaa, keskustella ja luoda sisältöä. Sopii verkkokursseille. Aion kokeilla. e-learningn -alustana Omnialla on käytetty Moodlea. Se on visuaalisesti täysi floppi, mutta sieltä löytyvät kurssit, tehtävät, palautukset, keskustelut, chatit jne.

Lisäksi saimme listan muita verkkotyökaluja, joihin aion tutustua toisella ajalla. Niistä muista verkkotyökaluista tiedän jo mm. Slidesharen, Dropboxin yms. Huh huh, ihan kuin koodarin listaa! ;) 

Pidin tästä kurssista. Miksi? Ensinnäkin, sait itse ja omatoimisesti tutustua aineistoon silloin kun sinulla on siihen aikaa. Viikko oli sopiva aika. Kurssi oli rakennettu hyvin; ilmoittautuminen, työkalupakki Google+:aan, vapaa kommentointi yms. Yksi idea nousi esille; ehkäpä he olisivat voineet tehdä itse Powtoonia käyttäen videon, jossa olisivat lyhyesti esitelleet eri verkkotyökalut. Se olisi ollut ennakkotehtävä. Se, että sai kaikessa rauhassa tutustua ja kokeilla eri verkkotyökaluja oli loistavaa. Tämä myös antoi paljon uusia työkaluja opetukseen. Osaa aion käyttää sekä opetuksessa että yrityspuolella. 

Hienoa Aprikoosi -ryhmä!

1 kommentti:

  1. Verkkomuotoinen opettajankoulutus tarjosi verkkovälineitä ja tuotti verkko-osaamista - täytti siis tehtävänsä!

    VastaaPoista