torstai 26. tammikuuta 2017

Ammattiosaamisen näytöt nyt ja tulevaisuudessa - AmoOhjaajat 26.1.2018



Tästä se alkoi, opeopiskelijaryhmämme webinaari aiheesta "Ammattiosaamisen näytöt nyt ja tulevaisuudessa. Kenraaliharjoituksia pidimme Adobe Connectin avulla 2 teknisten ongelmien vuoksi. Myös itse webinääri -illassa ilmeni myös monia teknisiä ongelmia. Mutta niistä osoitamme sormemme järjestelmälle; kehittykää! ;)

Ennakkotehtävänä oli katsoa Youtubesta video Koulutussopimus tulee 2018. Tämän idean äitinä toimi Mirka. Webinäärin alkuun Tapio teki kyselyn, kuinka moni webinäärin osanottajista oli ehtinyt katsoa videon. Tulos oli rohkaiseva. 

Mistä kerroimme?:


Tapio toimi hostina ja koosti esityksen. Riitan tehtävänä oli kohdat 1. ja 2. Minä tein merkonomicasen Alisa ja Eveliina veti viimeisen "Tulevaisuuden muistelu" -menetelmällä kyselyn. Ja se toimi!

Tavoitteenamme oli osallistaa osanottajat alussa, keskellä ja lopussa. Tapion mikki rikkoontui ja tein ex-tempore lennosta alustuksen. Sitten minun yhteyteni katkesi ja Riitta otti kiinni Casesta. Mielestäni kaikkein paras oli Tulevaisuuden Muistelu -menetelmä. Siksi keskitynkin nyt siihen. Menetelmässä osanosanottajat olivat vuodessa 2025 toimivia tyytyväisiä opettajia. Kuuden eri kehittymistä kuvaavien kysymysten avulla he miettivät, millaisia erilaisia muutoksia opettajan ammatissa ja opetuksessa sekä työssäoppimisessa oli tapahtunut vuodesta 2017 vuoteen 2025. Menetelmä toi uskomattoman paljon vastauksia. 

Moni koki työelämän muutokset ja haasteet merkittävinä tekijöinä muutosten syille. Kollegoiden tuki nähtiin tärkeänä. Pohdittiin myös, pystyykö työelämä vastaamaan koulutuksen haasteisiin ja vice versa. Muuttuuko opettaja pelkäksi byrokraatiksi? Ts. miten opettajan työn sisältö tulee muuttumaan tai muuttuko se paljoakaan? Todella mielenkiintoista keskustelua!

Sain sellaisen vaikutelman, että reformi mietityttää opeopiskelijoita ja jo opettajina työskenteleviä. Muuttuva työelämä luo uhkakuvia ja muuttuvia tekijöitä, joihin opettajien on vastattava. Pelätään oman työpaikan puolesta. Pelätään koulutuksen ja koulujen puolesta. Toisaalta oli myös ilo nähdä, että muutos koettiin myös positiivisena; monialaisuuden laajentumisena, yhteistyöverkostojen kehittymisenä ja lisääntymisenä, digitaalisuuden haltuunottona, opettajan työn positiivisena haasteena. Kaiken kaikkiaan osaonottajat pystyivät laaja-alaisesti pohtimaan reformin tulevaisuuden merkitystä.

Yhteistyöstä Mirkan, Eveliinan, Riitan ja Tapion kanssa voin sanoa, että se toimi. Jokaisella oli oma osaamisalueensa ja jokaista tuettiin erinomaisesti. Taistelimme erilaisten järjestelmään pohjautuvien ongelmien kanssa, mutta selviydyimme siitä toisiamme tukien. Teimme ennakkotehtävän, näytimme videoita, loimme polleja ja kyselyitä eri metodein ja kävimme läpi teoriaa. Hyvä AmoOhjaajat! Onnittelut hyvästä esityksestä!

Ja koska uskon tiedon jakamiseen, tässä lyhyt video esityksestä, olkaa hyvät:


Miten ohjaajamme Kari Kekkonen näki yhteistoiminnallisen opetuksemme. Kiitos mieletön AmO -Ohjastajat ryhmä ja Kari!

Tässä Karin kommentit:
Tervehdys AmO-ohjastajat,
kiitos onnistuneesta YTO-harjoituksesta. Osanottokin oli runsasta, 19 henkeä, joten ette tehneet turhaa työtä. Joukossa oli muutamia minunkin opiskelijoitani, joten on mielenkiintoista lukea heidän kommenttejaan vedostanne.

Kun kyseessä on yhteistoiminnallisten opetusmenetelmien harjoitus, niin täytyy tietysti pohtia, toteutuiko yhteistoiminnallisuus teidän tapauksessanne. Kun seurasin teidän valmisteluprosessianne, niin voin sanoa, että saitte erinomaisen annoksen opettajien yhteistoiminnallisesta opetuksen suunnittelusta. Samoin session toteutuksessa teillä jokaisella oli selkeä rooli. Osallistujan kannalta eka puolituntia oli lähinnä informaation vastaanottamista. Sitten tulevaisuuden muistelu tarjosi erinomaisesti jäsennellyn tilaisuuden vuorovaikutteisuuteen ja osallistumiseen.

Session rakenne oli pedagogisesti ”ovelasti rakennettu”. Ennakkovideo johdatti teemaan. Mirka oli laatinut sen juuri sopivan mittaiseksi ja olennaisiin käsitteisiin keskittyväksi. Sitä oli miellyttävä kuunnella ja selkeydessään se toi mieleen vanhat kouluradio-ohjelmat. Sitten edettiin suorastaan megatrendeistä hallituksen kärkihankkeisiin ja tultiin II asteen tutkinnon uudistukseen. Lopuksi tulevaisuuden muistelu-menetelmällä koottiin teema yhdeksi opettajatarinaksi meidän päissämme.
No, suksi meinasi tökätä hyvästä valmistelusta huolimatta, kun Tapio olikin äänetön yhtiömies. Tässä pitää antaa kiitos Riitalle, joka tarttui tilanteeseen ja lähti vetämään tätä osuutta. Mallikasta toimintaa, monesti opetustyössäkin joutuu improvisoimaan tai tarttumaan johonkin kylmiltään, mutta tärkeämpää on toiminta kuin turhautunut pähkäily. Pidin siitä, että Tarja oli rakentanut osuutensa Alina-casen kautta. Case piti osallistujan mielenkiinnon yllä ja asiaa tuntematonkin pääsi jyvälle siitä, mitä henkilökohtaistaminen tarkoittaa II asteen opinnoissa.

Parasta koko jutussa oli tulevaisuuden muistelu. Uskon, että jokainen osallistuja tuli vakuuttuneeksi menetelmän toimivuudesta. Se viritti osallistujat pohtimaan ammatillisen koulutuksen muutoksia varsin syvällisesti. Osallistujat innostuivat ja tuottivat mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen. Chat-kirjoittaminen onnistui tältä porukalta luontevasti. Erityinen kiitos, johon jo tekin omassa arvioinnissanne viittasitte, kuuluu Eveliinalle. Chat-keskustelun kommentointi lennosta ei ole helppo tehtävä. Nyt Eveliina pystyi tulkitsemaan kirjoittajien näkemyksiä ja niiden kontekstia ja sai aikaan sen, että osallistuja koki olevansa osallinen keskustelussa.
Onnittelut YTOnne oli onnistunut kokonaisuus.

PS. kryptisen AC-osoitteen voi sitä luodessaan vaihtaa, vaikka muotoon YTO-260117 tms. Yksittäisessä linkissä sillä ei ole merkitystä, mutta jos käyttää samaa huonetta jatkuvasti tylliin https://connect.funet.fi/karin_vespa/ niin sitten se ainakin on järkevää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti